Big-Data, Machine thinking, UX og fiskekort kap. 1 – Machine thinking

Industrien fik robotterne, arbejdsgange blev effektiviseret og optimeret. Og behov for stab reduceret.

Lad os kigge lidt ud i fremtiden og se hvad der ligger og venter på os der arbejder med videnbaseret arbejde. mere specifikt så lad os snakke lidt om markedsføring og brugeroplevelses design. 2014 / 2015

Dr. Watson

Mange af os har nok allerede hørt om IBM’s intelligente Watson som kan tage BIG DATA og konkludere en masse ting, baseret på vertikal viden. så som “hvilken form for markedsføring skal jeg bruge hvis jeg vil have garanteret ROI?” dermed ikke sagt watson ikke besidder horisontal viden. Nej det skal man ikke beskylde “ham” for. Det er nok nærmere et spørgsmål om at han opererer på et vertikalt plan, det vil sige han finder et emne og kan dykke ned i det. Langt ned!

Watson er en “open language -question and answer technology” som for mange tech nørder er baseret på en simpel forståelse af “stil den et spørgsmål formuleret på hvilken som helst måde” og den kan via alverdens BIG DATA svare på hvilket match af information som giver bedst mening i den kontekst. Computeren virker ret klog og mange mennesker kalder det kunstig intelligens. Men det den gør er stadig 100% old fashion machine thinking. Det som der er revolutionært ved watson er at den kan sammensætte mange parametre og omdanne det til en formel og udregne det bedste udfald ud fra vores dokumenteret erfaring med ting og koncepter aka “BIG DATA”.

Der hvor watson er bedre end os er på præcision, hastighed og bred viden. hvis watson var “ansat” i et felt hvor den skulle konkurrere på specialviden over for specialister ville begge parter komme meget tæt på de samme konklusioner. da de begge baserer deres konklusioner på den samme viden som allerede er nedskrevet. plus minus egne erfaringer.

Ja Watson vandt Jeopardy over stor-mestrene – yderst imponerende. eller er det? Kommer det bag på os at en supercomputer i dag opererer i millisekunder og bliver bedt om at finde bred viden frem på tid.

Watson bryder barrieren ved at forstå sig på hvilke sammensætninger af ingredienser der giver god smag og hvilken former for arkitektoniske stilarter som vi anser for at være flottest i 2015 eller 2014 da den jo som sagt operere i kendt land. Uden at vide det vil jeg tro den også sagtens kan komme med konklusioner baseret på udsigter lidt ligesom DMI’s supercomputere udregner vejrudsigten. Det er her det begynder at blive skræmmende. For næste skridt er jo at vi lader computeren udregne hvad der er bedst for os på baggrund af udsigter og så bør vi jo stole på det er korrekt da den jo bruger BIG DATA. så kan vi allerede nu begynde at lægge to og to samme for hvilke erhverv der bliver overflødige i fremtiden. I en meget nær fremtid vel at mærke. Den sidste brik der mangler i det fuldautomatiske puslespil er at vi “stiller de rigtige spørgsmål.”

hvis vi kommer med et uklart spørgsmål, vil watson formentlig give os en række valgmuligheder, lidt ala google eller i værste fald, drage sin egen konklusion baseret hvad den tror du mener med dit spørgsmål lidt ala google translate.

men lad os gå lidt væk fra Watson og snakke lidt om Watsons favorit BIG DATA versus de menneskelige bløde værdier.

I kapitel 2 skal vi snakke lidt om data hvad der gør BIG-DATA til nemme og hurtige penge hvis man følger med på de nye trends, men også lidt om hvilke trusler der ligger i kun at bruge data.

Videre til kapitel 2 : BIG-DATA og vertikal tænkning –>

Advertisements

2 thoughts on “Big-Data, Machine thinking, UX og fiskekort kap. 1 – Machine thinking

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s