Big-Data, Machine thinking, UX og fiskekort kap. 2 – BIG DATA og Vertikal tænkning

<– Tilbage til kapitel 1 : Machine Thinking

BIG DATA og Vertikal tænkning

Vertikal Tænkning er at bruge sin tidligere viden inden for et fagligt afgrænset område til at løse et problem inden for samme afgrænsede område
-Søren Hansen & Christian Byrge

Vi har i de sidste 5 år brugt alt vores energi på at sætte ting i bås. Kommunikation bliver opdelt i kanaler og tanker om markedsføring sker mere og mere på baggrund af hvad vi har data på der fungerer. BIG DATA.

Vi kaster om os med buzzwords som aldrig før. Buzzwords som de lidt mindre eventyrlystne erhvervsdrivende og marketingsfolk flokkes om, som en gulerod hængende fra en pind. #OnlineMarketing #bigdata #OmniChannel #CrossChannel #SoMe #ResponsiveDesign #EmailMarketing #MobileMarketing #RealtimeMarketing #ContentMarketing som i realiteten er meget gammel vin på nye flasker.

der drives i stor stil forretning på nye flasker gammel og meget velbevandret vin.

Og paraplyen over alle disse sociale marketings og forretningsudviklings buzzwords har vi #ReturnOnInvestment. Garantien for at det der bliver brugt penge på virker. hvilket altid er rart.

Der stilles skarpt på de områder som vi kan dokumentere har en virkning og ses bort fra områder som ikke har en “dokumenteret” effekt … endnu!

Det er i høj grad sikker ROI at sætte sine penge på kendt land og det er der intet galt i. At åbne en webshop med et lækkert mobiloptimeret template design, investere tungt i adwords og seo, give gratis råd på de social medier samt opfordring til at dele synspunkter på kendte kanaler som youtube, facebook og instagram. Er noget vi alle samme har hørt om, vi flokkes om det der virker.

Med alle disse hastags som vi flokkes om og skriver om. Skaber vi et mere og mere klart kontrastfyldt billede af hvilke veje enhver erhvervsdrivende bør tage for at opnå success. Der bliver grovsorteret i virkemidlerne så alle, hurtigere kan nå frem til det bedste og mest optimale mål. Det er alt sammen i bund og grund et spørgsmål om at vi kan finde ud af at definerer vores behov. eller sagt på en anden måde at vi “stiller det rigtige spørgsmål” ligesom med Watson

Nutidens markedsføring bliver med fuld “cruise control” kanaliseret ind på kendte “motorveje” hvor der opereres under trygge rammer, helt på baggrund af hvad vi har data på der fungerer. Der investeres mere og mere i vertikal tænkning og undersøgelser på kendte og yderste besøgte områder.

Et kort eksempel som beskrevet før er netbutikker, google og sociale medier. 3 meget succesfulde og velbevandrede områder når det kommer til markedsføring og forretningsudvikling.

hvad der i de gamle reklame tider kunne ses som en gråzone af gætværk som de “kreative” bevægede sig i, er nu blevet trukket kraftigt op i sort og hvid. De sikre penge ligger i det kendte udforskede land, mens teoretikerne ser skævt til de eventyrlystne guldgravende pionere som drager ud på ukendt territorier for at finde nye gyldne tiltag som teoretikerne efterfølgende kan blogge og hastagge om. Når der opnås en dokumenteret effekt vel og mærke.

Effekten af nye buzzwords som #realtimemarketing er for reklame-pionererne, logik for burhøns. Mens det stadig for mange teoretikere er noget man lige skal sluge mens de kandidatstuderende stadig afslutter deres speciale om emnet. Når der er lavet afhandling og “white paper” på de nye gyldne tiltag så blive det pakket med et fint nyt buzzword og gjort klar til masseproduktion så teoretikerne og it entreprenører kan kaste sig over det og ikke et sekundt før.

Men det er ikke kun nye tiltag der bliver skrevet specialer om, Det ses ofte at gamle reklame tiltag bliver pakke ind i nye buzzwords og solgt som lavthængende frugter. Presset som gammel vin på nye flasker. #nyhedværdi

Der bliver dykket ned i de virkende metoder, vidensdelt på kryds og tværs, finjusteret, gennemtestet og optimeret. Det bedste bliver bragt op i ethvert nyt tiltag som giver ROI. Dette kan ingen have ondt af. For det er i langt de fleste tilfælde en sikker ROI. Men nu længere levetid et tiltag og dets forgreninger har haft på markedet desto lavere ROI vil det give i effekt af at markedet bliver oversvømmet af konkurrenter som har fundet metoder til at optimere det allerede optimerede. Det gælder for alt fra teknologi baserede ting som SEO og Mobil-optimeret hjemmesider, til mere markedsførings præget koncepter som realtime marketing.

Hver gang der nedfældes et nyt hot buzzword med dokumenteret virkning kaster alle de unge hurtige it entreprenører sig over det og programmerer online systemer som analysere og optimerer dine data. Så kunden så billigt som muligt kan få det bedste ud af ethvert nyt buzzword, i bedste demokratisk forstand. Det er klart at dette er guf for Watson. Hvis man kan programmere sig frem til konklusioner baseret på data. Dvs rå “machine thinking” så kan vi allerede nu se hvad fremtiden bringer i form af konkurrence på det teoretiske vidensfelt som sværmer om BIG-DATA.

Det er simpel udbud og efterspørgsels logik. Men det er ikke nok bare at se på det som, at jo flere der udbyder reklame tiltag og services i form af “produkter” desto lavere bliver prisen på dem. Vi skal et niveau længere ned og se på effekten af markedsførings tiltag på markedet. Nu mere udbredt et markedsførings tiltag er, desto mere udvandet bliver dens effekt.

udbud

At være first mover er noget der kan betale sig. og det ses i stor grad at branchens mest succesfulde firmaer er dem som er first movers. Dem som lytter på vandrørene og kaster sig over et hvert nyt virkemiddel som ser dagens lys. Det er en tilgang som er forholdsvis risikofri, da man ikke skal investerer i den helt store kreative nytænkning.

Men det kræver at man hele tiden er opmærksom på markedet, at man hele tiden er forandringsvillig og klar på at  bevæge sig videre fra det ståsted man har. Det kan jo være at morgendagens nye metode er en stik modsætning til ens nuværende investering. Det kan give en god investeringsafkast af være med på noderne, selvom man godt kan blive lidt forpustet med alle de nye metoder der ser dagens lys, inklusiv alle de forgreninger af kendte metoder som man også skal følge for at opnår de bedste marginaler

I kapitel 3 skal vi snakke lidt om hvad der egentlig rør os som forbrugere inde for markedsføring og hvordan vi finder frem til de gode ideer

Videre til kapitel 3 : Horisontal tænkning og sharable content –>

Advertisements

3 thoughts on “Big-Data, Machine thinking, UX og fiskekort kap. 2 – BIG DATA og Vertikal tænkning

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s